على قاضى عسكر
85
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
و گِل پر كردهاند . خانهء متولّى قبر خديجه را منهدم و تمام دارايى او را به يغما بردهاند و خانهء متولّى در همان قبرستان ، پهلوى قبر حضرت آمنه و خديجه بوده است . البته راجع به اين معاهدات و تفصيل ملاقات و مذاكرات با سلطان ابن سعود ، جناب اجل غفارخان وزير مختار راپرت مفصل تقديم نمودهاند و احتياج به تكرار فدوى نيست ! « 1 » زيرا مأموريت فدوى فقط براى مدينهء منوّره است . بنده در اياب و ذهاب و در كليهء مواقع و در ملاقاتهاى با اعلىحضرت ملك على و سلطان ابن سعود با جناب وزيرمختار بودم و وظيفهء ترجمانى را بهعمل مىآوردم ، لهذا همينقدر عرض مىكنم كه جناب غفارخان ، الحق يكى از رجال سياسى تجربهديده و هوشيار و با متانت و عاقبتانديش دولت علّيهء ابد مدت هستند و اين مأموريت را فوقالعاده با متانت و سياست و كياست انجام دادند و از اين بهتر امكانپذير نبوده و نيست . فدوى راجع به ملاقاتها و مذاكراتى كه با ملك على و سلطان ابنسعود با حضور جناب وزير مختار شده ، در اينجا شرحى نمىدهم كه مبادا در تعبير كم و زياد شود و محول به راپرتى كه خود ايشان تقديم كردهاند ، مىنمايم . علىهذا ذيلًا به شرح مأموريت
--> ( 1 ) . معلوم مىشود اعتراف وى به تخريب قبور در مكّه به دليل آن بوده كه قبلًاگزارش آن توسط غفارخان به تهران ارسال گرديده و او مىدانسته اگر ننويسد از طريق گزارش غفارخان واقعيتها به تهران منعكس خواهد شد .